maandag 23 september 2013

Bezwaarprocedure

“Ik ben inmiddels iets langer dan twee jaar bezig met mijn opleiding. Nog een jaar te gaan en ik mag mezelf agent noemen. Natuurlijk gaat dat niet zomaar. Tijdens de opleiding moeten we verschillende proeven afleggen. Elke keer weer is dat een stressmomentje, op het moment dat er ‘examen’ of ‘proeve’ voor komt te staan, krijgt iedereen het toch een beetje benauwd.

Afgelopen mei hadden mijn klasgenoot en ik de proeve WWM (wet wapens en munitie). We gingen hier met een goed gevoel naar toe. We hadden best wel wat extra werk verricht, zoals bij de forensische technische opsporing geweest om ons bezig te houden met wapens en het categoriseren van wapens. Dit is ten slotte een onderdeel van het examen. We hadden een aantal diensten geweigerd omdat we perse samen nog eens naar het examen wilden kijken. En diensten weigeren doen we niet snel want meestal kun je dan een leukere dienst krijgen dan je had ;).

Kortom; we gingen hier met een goed gevoel naar toe. Nadat we ons examen hadden afgelegd moesten we even naar buiten. De examinator ging alles op een rijtje zetten en beoordelen of we geslaagd waren of niet. De minuten dat je op de gang zit zijn niet de leukste minuten, tenminste ik vind ze verschrikkelijk. Uiteindelijk mochten we weer naar binnen, we gaan zitten, en vervolgens zegt de examinator: ‘ik heb slecht nieuws…’.

Toen wisten we natuurlijk al hoe ver het was. Allebei gezakt. Vet balen. Ook waren we het beide niet eens met het commentaar dat we kregen, maar ja daar valt niets meer aan te doen.

Later op de dag hoorden we dat nog meer van onze klasgenoten gezakt waren, dat vonden we toch wel raar. Uiteindelijk besloten om met z’n allen bij elkaar te zitten. Hoe kwam het nou?

Uiteindelijk zijn we met z’n zessen in bezwaar te gaan. Je gaat dan individueel beschrijven hoe je proeve is gegaan en waar je het niet mee eens bent en waarom niet. Vooral de waarom niet is natuurlijk erg belangrijk. Dit wordt dan opgestuurd naar de examencommissie, die gaat daar iets van vinden. Dan krijg je de keus om je bezwaar mondeling toe te lichten. Hiervoor hebben we alle zes gekozen.

Nadat we dat gedaan hadden, heeft de examencommissie uitspraak gedaan. Helaas voor ons ongegrond, wat betekent dat we nog steeds gezakt zijn en er niets meer aan te doen is. Uiteindelijk hadden we er allemaal wel vrede mee.

En persoonlijk vind ik het wel interessant om ook een bezwaarprocedure een keer te hebben meegemaakt. Maar om het verhaal leuk af te sluiten: begin september  hebben mijn collega en ik ons examen opnieuw mogen doen en zijn hiervoor geslaagd!”

Joyce (23) volgt de opleiding tot agent op de Politieacademie in Eindhoven. Ze is in dienst bij de eenheid Oost-Brabant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten